شبکه MPLS VPN چه مزیتی دارد؟

 شبکه با خرید MPLS VPN چطور عمل می کند؟

mpls-vpn

MPLS مکانیسمی در شبکه با کارایی بالا است که داده ها را از یک گره شبکه به بعدی بر اساس برچسب به جای آدرس های طولانی شبکه هدایت می کند و از مراجعه به جدول های پیچیده مسیر یابی اجتناب می کند. MPLS در لایه ای عمل می کند که به طور کلی بعنوان لایه واقع بین تعاریف سنتی از لایه 2 (لایه ارتباط داده) و لایه 3 (لایه شبکه) در نظر گرفته شده است، و در نتیجه اغلب به عنوان پروتکل “لایه 2.5” نامیده می شود. با MPLS، داده روی ترکیبی از فن آوری های لایه 2 توسط استفاده از هر پروتکل لایه 3 منتقل می شود. انعطاف پذیری مسیریابی IP سازگار با سادگی تعویض لایه 2 توسط MPLS است. MPLS از تعویض بر چسب اتصال روی شبکه های IP اتصال استفاده می کند. همچنین MPLS از مسیرهای مختلف بین یک منبع و مقصد روی ستون اصلی اینترنت مبتنی بر روتر پشتیبانی می کند.

MPLS در اصل پیشنهاد شده است تا اجازه عملکرد بالای انتقال ترافیک و مهندسی ترافیک را بدهد (ترکیب فن آوری های IP و ATM). متفاوت از راهی که در آن بسته ها مسیر یابی شده و با استفاده از فن آوری IP منتقل شد اند، MPLS بسته ها را با هدر MPLS تنها در Edge Router/Switch از شبکه بجای هر گره دیگه آنالیز می کند. از طریق این روش، بهره وری ارسال تا حدی زیادی بهبود می یابد. با این حال، فن آوری ASIC اکنون توسعه یافته است و نرخ مسیر یابی IP دیگر محدودیتی در توسعه شبکه نیست. بنابراین فن آوری MPLS دارای مزایای ارسال با سرعت بالا نیست اما MPLS از برچسب های چند لایه پشتیبانی می کند و طرح ارسال آن اتصال گرا است. اکنون MPLS به طور گسترده ای در شبکه خصوصی مجازی یا همان VPN ، مهندسی ترافیک (TE) و کیفیت سرویس ها (QoS) استفاده می شود.

خرید MPLS VPN یکی از روش ها برای بهره برداری از توانایی MPLS برای ایجاد شبکه های خصوصی مجازی یا VPN ها است. MPLS VPN به مهندسان شبکه انعطاف پذیری برای انتقال و مسیریابی چندین نوع از ترافیک شبکه را با استفاده از فن آوری های اصلی MPLS می دهد. اصولا سه نوع از  MPLS VPN در شبکه ها بکار گرفته می شوند که شامل نقطه به نقطه، لایه 2 (VPLS) و لایه 3 (VPRN) است.