شبکه خود را امن کنید

شبکه وی پی ان خود را امن کنید

توجه داشته باشید که برای بیشتر روتر ها شما نیاز دارید تا به رابط کاربری وب روتر متصل باشید تا بتوانید تنظیمات را تغییر دهید

 

  • رمز گذاری شبکه

    Wi-Fi

 

به شبکه Wi-Fi  خود بوسیله SSID هویت دهید، یک رمز عبور برای اینکه تنها کسانی که شما می شناسید و قابل اعتماد هستند بتوانند به شبکه شما متصل شوند. این رمز عبور باید قابل حدس زدن نباشد اما به راحتی به خاطر سپرده شود و همچنین به راحتی بتوان آن را حتی در یک تلفن هوشمند کوچک تایپ کرد. یک رمز عبور مناسب حداقل باید هشت حرف داشته باشد و باید شامل اعداد و حروف باشد و اگر روتر شما اجازه بدهد خیلی بهتر است در رمز عبور خود از فاصله هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید بسته به نوع روتر، این رمز عبور در اتصال وب به عنوان کلید رمز گذاری، کلید عبور، کلید از پیش مشترک یا عبارت عبور ذکر می شود. منو تنظیمات دقیق جایی است که شما تعیین میکنید که رمز عبورتان متفاوت باشد .

شما همچنین باید در نظر بگیرید که کدام استانداردهای امنیتی صنعتی روتر شما را پشتیبانی می کنند. در حال حاظر سه استاندارد به ترتیب از قوی ترین به ضعیف ترین WPA2 ، WPA و WEP می باشند. هر WPA2 تمن تر است، در حال حاظر WPA با بیشتر دستگاه های کلاینت سازگار است.4

 

  • تغییر تنظیمات مهم پیش فرض

 

یک روتر تنظیمات پیش فرض زیادی دارد. از آنجاییکه آنها توسط فروشنده تعیین شده به نوعی اطلاعات عمومی هستند. استفاده از تنظیمات پیش فرض ممکن است باعث شود که مراحل نصب آسانتر انجام شود ، اما می تواند روتر شما را مستعد برای دسترسی های غیر مجاز کند.

دو مورد از تنظیمات که شما باید برای امن نگه داشتن روتر خود عوض کنید تنظیمات پیش فرض آدرس IP  و تنظیمات پیش فرض رمز عبور ورود. چرا؟ برای اینکه این دو قسمت از اطلاعات است که اجازه دسترسی رابط کاربری وب روتر شما و مدیریت همه تنظیمات را می دهد .

linksys_configuration

 

ابتدا، در شبکه محلی یا LAN بخشی از ارتباط تنظیم شود  ، و آدرس IP  روتر نصب شود. شما می توانید آن را تقریبا به هر چیزی که می خواهید تغییر دهید به طوری که ارزش هر یک از نماد  ها نقطه ها و اعشار ها نشان گذاری (اعداد در آدرس IP  توسط نقطه از هم جدا شده اند) بین اعداد 1 تا 254 باشد . به طور مثال به جای 192.168.X.1 که قراردادی می باشد می توان 10.11.12.13  یا 20.21.22.23  و غیره را ساخت. توجه داشته باشید که وقتی شما آدرس IP  را تغییر می دهید ، باید پس ازآن از آدرس جدید برای رابط کاربری وب روتر استفاده کنید. همچنین باید از ساخت آدرس IP  که کاملا شبیه به آدرس IP تعیین شده برای مودمتان بوسیله ارائه دهندگان سرویس اینترنت که آدرس IP WAN (wide-area network)  اجتناب کنید .

dlink_configuration

 

شما می توانید تنظیمات رمز عبور ورود پیش فرض را با قسمت Tools یا Admistration  از اتصال web  تغییر دهید . مطمئن شوید رمز عبور شما به راحتی قابل حدس زدن نیست و از رمز عبور استفاده شده برای شبکه Wi-Fi که در بالا ذکر شد متفاوت باشد.

 

  • غیر فعال کردن ویژگی های مربوط به دسترسی از راه دور

 

اکثر روتر ها بر روی اینترنت قابل دسترسی هستندف بنابراین حتی زمانی که شما در خانه نباشید می توانید از راه دور مدیریت کرده و FTP  استفاده کنید. ( به خصوص برای روتر که با یک پورت USB برای میزبانی هارد درایو خارجی برای ذخیره سازی شبکه وجود دارد).این ویژگی را فعال نکنید مگر اینکه به طور کامل از نحوه عمل آن مطلع باشید. و زمانیکه شما ان را فعال کردید مطمئن باشید که از محدودیت های قابل تعیین مناسبی را فعال کرده اید . برای مثال، برای مدیریت از راه دور از HTTPS  استفاده کنید یا پورت را به چیزی که متعارف نیسست تغییر دهید.

همچنین شما باید ویژگی UPnP  را غیر فعال کنید. این اجازه می دهد یک دستگاه سازگار UPnP  تنطیمات مخصوص روتر را بدون وارد شدن به اتصال وب تغییر دهد ، و می تواند توسط هکر ها مورد سو استفاده قرار گیرد.

 

  • سیستم عامل روتر را به روز رسانی کنید.

 

به طور معمول، به روز رسانی سیستم عامل به بهبود عملکرد و امنیت روتر کمک می کند. بسته به نوع روتر به روز رسانی روتر ممکن است بوسیله چند کلیک کردن ساده انجام شود یا شما مجبور به دانلود سیستم عامل و نصب آن به طورت دستی می شوید.هر چند  درهر روش ، این پروسه فقط چند دقیقه طول می کشد. به خاطر بسپارید ، تا قبل از اینکه پروسه ارتقا تکمیل نشده است کاری انجام ندهید. در غیر اینصورت روتر ممکن است برای همیشه از کار بیفتد.

توجه داشته باشید که برخی از سیستم عامل ها ممکن است تنظیمات روتر را به تنظیمات پیش فرض کارخانه باز نشانی کنند . به همین دلیل تهیه نسخه پشتیبان از تنظیمات روتر قبل از ارتقا یا هر نوع تغییر اساسی دیگر ایده خوبی است.

 

  • به درستی خارج شوید

 

این مرحله ممکن است بی اهمیت بنظر برسد اما بسیار مهم است . مطمئن شوید وقتیکه تغییرات را تمام می کنید از رابط کاربری وب روتر خارج می شوید . بعضی رابط ها دکمه خارج شدن دارند اما برای برخی دیگر شما باید مرورگر را هم ببندید. باز نگه داشتن صفحه به صورت تمام وقت می تواند هنگامیکه کامپیوتر شما در خطر باشد به مهاجمان اجازه دسترسی به تنظیمات روتر شما را بدهد .

www.cnet.com/how-to/home-networking-explained-part-6-keep-your-network-secure/